internetowe konto pacjenta

Internetowe Konto Pacjenta to udostępniona przez Ministerstwo Zdrowia aplikacja, z której możemy korzystać bezpłatnie. Dzięki niej można, m.in.:

  • kupować leki w aptekach dzięki e-recepcie,
  • otrzymać e-receptę na leki bezpośrednio na telefon SMS-em lub e-mailem,
  • zyskać pełny dostęp do własnej historii medycznej,
  • zyskać dostęp do historii medycznej niepełnoletnich dzieci oraz członków rodziny, którzy udostępnili nam wgląd w informacje na temat swojego stanu zdrowia,
  • udostępnić informacje o stanie zdrowia, odbytych wizytach lekarskich oraz przyjmowanych lekach lekarzowi,
  • otrzymać nową e-receptę na przyjmowane leki bez konieczności wizyty u lekarza,
  • Internetowe Konto Pacjenta pozwala także na stały wgląd w zapisane na receptach informacje np. dawkowanie leków, sprawdzenie historii wszystkich recept, które zostały wystawione po 1 stycznia 2019 roku oraz zapewnia dostęp do pełnej historii wizyt lekarskich od 2008 roku, które odbywały się w ramach ubezpieczenia zdrowotnego i zostały opłacone przez NFZ.

Ważne: Internetowe Konto Pacjenta zawiera jedynie dane dotyczące leczenia w ramach NFZ.

 

ZAKŁADANIE IKP KROK PO KROKU

Aby móc korzystać z Internetowego Konta Pacjenta, trzeba posiadać tzw. profil zaufany, czyli indywidualny i w odpowiedni sposób potwierdzony podpis elektroniczny. Pozwala on nie tylko na korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta, ale także na załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu i konieczności tracenia czasu w kolejkach.

Jak założyć profil zaufany?

Założenie profilu zaufanego nie sprawia większych problemów. Podpis internetowy można utworzyć dzięki bankowości elektronicznej (nie wszystkie banki oferują taką możliwość) lub osobiście w najbliższym punkcie potwierdzającym np. w Urzędzie Miasta, Urzędzie Gminy i właściwym dla miejsca zamieszkania oddziale NFZ. Listy banków i punktów potwierdzających, które umożliwiają założenie profilu zaufanego, dostępne są w internetowym serwisie Ministerstwa Zdrowia i NFZ. Osoby, które posiadają nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną i podczas jego wyrabiania zdecydowały się na utworzenie podpisu elektronicznego, także mogą bez problemu utworzyć konto w IKP.

Zakładanie profilu zaufanego online

Obecnie kilka banków oferuje możliwość założenia profilu zaufanego online przez bankowość elektroniczną. Wystarczy wypełnić odpowiedni formularz, a bank potwierdzi naszą tożsamość i będziemy mogli korzystać z podpisu elektronicznego.

Zakładanie profilu zaufanego w urzędzie

Osoby, które nie mają konta w banku umożliwiającym założenie profilu zaufanego, mogą udać się do jednego z wielu punktów potwierdzających tożsamość i założyć profil zaufany osobiście, zyskując dostęp m.in. do Internetowego Konta Pacjenta. W tym przypadku trzeba zarejestrować się na stronie pz.gov.pl i postępować zgodnie ze wskazówkami oraz w ciągu 14 dni od rejestracji udać się do Urzędu Gminy lub innego punktu potwierdzającego, który umożliwia weryfikację tożsamości i utworzenie podpisu elektronicznego.